Kone kävi siis tyhjäkäyntiä melko siedettävästi ja kaupunkipyörittelyssä ei ilmaantunut matkan kaltaisia pätkimisiä, mutta pientä nykimistä silti. Hain heti seuraavana päivänä kassillisen sytytyksen osia ja bensansuodattimen yms.
Koneeksi tähän siis oli vaihdettu 4K, joten aiheutti hieman harmaita hiuksia osien valikoinnissa, varsinkin, kun ei mitään tietoa historiasta tai mitä joku aikaisempi turailija tähän oli tehnyt. Tästähän puuttui ilmanputsari kotelon sisältä kokonaan

*facepalm*
Näkymätön ilmansuodatin
Muutaman väärän osan jälkeen sain uudet sytkä osat ja suodattimet (myös sen ilmanputsarin kuuluvalleen paikalle!). Sytkän säädön jälkeen tulille ja kas kummaa... Tehoja tuntui tulleen n. 2 kertaa ostohetkeen verrattuna

Nuhapumppuhan tämä silti on, mutta voitte kuvitella lähtötilanteen...
Sytkän säädön yhteydessä tuli todettua ennakon alipainesäätimen olevan entinen. Kumikalvo falskaa läpi. Tämän jätin to-do-listalle... Öljypohjasta roikkuu melkein metrinen tulpattu letku, jonka olemassa oloa kummastelin pitkän aikaa, ennenkö tajusin tässä olleen joskus öljynjäähdyttimen. No nyt se letku on jätetty paikalleen, mutta tulpattu ja toisen linjan reikään laitettu tulppa.
Alipaineletkut ja muut letkut, sekä sähköt on mitä mielenkiintoisinta tutkittavaa, sillä letkut on lähinnä kaikki tulpattu, katkonaisia sähköjohtoja on siellä täällä, sekä ylipäätänsä sähköt on vedetty niin masentavasti, että kauhistuttaa.
Akku oli siirretty takakonttiin, josta heti sain onnekseni vinkin tsekata plussajohto ja sen läpiviennit, sekä varmistaa, että onko sulaketta. No eipä tuossa mitään sulakkeita välillä ollut ja takapenkin alta läpivienneistä vedetty läpi terävistä metallireunoista. Laitoin koteloidun 250A sulakkeen akun plussakengän lähettyville ja suojasin läpivientien kohdat paremmin.
Kaiken kukkuraksi jarrut tuntuivat alkavan laahata hetken ajon jälkeen, ja erään kauniin kesäpäiväkruisailun jälkeen savusikin toinen takarumpu. Ei muuta kuin kaikki jarrut auki ja tsekkaus. Edessä toinen jarrusatula oli yhdellä pultilla kiinni, toinen oli muodon vuoksi kierteet sileäksi väännettynä hollilla. Satulasta oli tietenkin kierteet myös sileät, joten vetäisin kierretapilla uudet toisen nousun kierteet sekä uuden pultin tilalle. Takarummut oli tosi hyvässä kunnossa letkuineen ja putkineen, mutta kuumenneen puolen sylinteristä toinen mäntä oli täysin jumissa. No ei muuta kuin 7,90€ maksava uusi sylinteri tilalle ja homma oli sillä selvä.
Takajarru
Tämän kaiken jälkeen alkoi houkutella katsastus, sillä ensimmäinen mahdollinen katsastuspäivä oli 30.6. Katsurin kanssa rupateltiin mukavia vanhoista Toyotoista ja ihasteli autoa. Apusimpukan hela oli lähes kadonnut, joten uusintanäytölle meni. Tässä vaiheessa iskikin pieni tenkkapoo, että mistä uusi tilalle? Googlaamalla löytyikin hyvin (olikohan peräti täältä foorumilta) ohjeet apusimpukan kuulalaakerointiin. Vanha kiinnikkeen akseli irti ja M12 pulttia tilalle ja apusimpukan varteen kuulalaakerit ja holkki väliin. Laitoin varmuudeksi 4 laakeria, joten luulisi kestävän

Tuli kyllä todella hyvä lopputulos, voin suositella.
Apusimpukan kiinnike tuhottuna
Purin vielä koko virranjakajan paloiksi, koska kierroksilla ennakkoa ei näyttänyt tulevan kuin n. 10 astetta lisää. Sisältä löytyi mönjää ja hiekkaa yms. vähintään tarpeeksi. Alipaine-ennakko ei olisi liikkunut edes ehjällä alipainesäätimellä. Keskipakosäädöstä toisen painon pusla oli kulahtanut, joten otti siihen alapuoliseen levyyn kiinni. Kasasin uudestaan puhtaana ja uusilla rasvoilla/öljyillä. Tuhosin myös alipainesäätimen ja paikkailin kalvoa fillarin paikkasarjalla.
Jakaja kasaan ja koneeseen, johan alkoi löytyä ennakkoa. Alipainesäädin tuntui myös pelaavan kun sen takaisin olin kasannut, mutta alkoi taas falskaamaan heti. Tästä kyrpiintyneenä tilasin ebaysta uuden kärjettömän jakajan, jotta loppuu se säätäminen.
Lisävaloihin kyllästyin, joten nappasin ne autosta irti. Samalla hain testiksi Mk1 Golfin etulipan motonetistä (ei-GTI-malli, 8,90€) ja tilasin tuommoisen kumisen retro-takaspoilerin. Maalailin mustaksi maalatut osat uudelleen, kun kromi paistoi läpi lähes kaikista irtoilleen maalipinnan vuoksi. Maalasin myös etulamppujen ympärillä olevat kromiset kehykset mustaksi ja tupsutin kumimaalilla kaikki korin ruuvit mustaksi. Ehostin myös sivuvilkkujen lasit sekä etuparkkilasit lakalla. Sivuvilkut jäi edelleen kaipaamaan oranssia läpikuultavaa maalia, tällä hetkellä ruman keltaiset verrattuna muihin. Puskureita en jaksanut irroittaa vielä, joten pensselöin kumimaalia paikkaamaan kromisia kohtia. Täytyy talvella sitten vetäistä uuteen maaliin.
Takaspoileri
Etupää
Yleisilme
Tällä hetkellä keula huutaa pientä lievää madallusta. Suunnilleen viitisen senttiä pitäisi laskea, jotta olisi sovussa perän kanssa. Ajatuksena olisi farkku-Ladan kuormajouset laikattuna, mutta tiedä sitten korottaako ne vain, kun ei nykytolpilla kovin paljoa varmaan saa lyhennettyä jousta ilman että ei pysy kupissaan.
Tällä ei ole tosiaan ajettu talvisin pitkiin aikoihin, ja sama periaate tulee jatkumaan. Talveksi olisi tarkoitus napata kansi vähintäänkin irti työstettäväksi, kun nyt pölläyttelee moottorijarrutuksen jälkeen sinistä putkesta. Käsittääkseni tuossa on palotilalliset männät ja uudemman mallin kansi, joten pieni kannen lasku, kanavien työstö ja seetien hionta on listalla. Samalla uudet venttiilinohjurien tiivisteet.
Myös houkuttelee tuo Marteliuksen pienempi peltipakosarja ja Kiinan kopio-Weber. Samaten nokan voisi hiotuttaa hieman jyrkemmäksi, ei liian kuitenkaan...
Katsotaan nyt kuinka talvella riittää intoa, sama se melkein olisi nostaa kone kokonaan irti ja käydä läpi...